vineri, 13 februarie 2009

Pentru o viata mai buna ! :))

As dori ca sa explic in mare de ce preturile din magazinele de proximitate sunt mai mari decat cele din supermarket sau din hipermarket.

Pai sa vedem, in hipermarket daca vrei sa listezi un produs esti obligat, tu ca producator, sa suporti niste costuri speciale, taxa de listare, taxa de raft, taxa de catalog, etc. si impun producatorilor sa dea acest pret majorat si celorlalti comercianti. Spre exemplu, un producator vinde catre un supermarket un produs cu 10 lei, retailerul cere diferite taxe care pot ajunge in functie de retea pana la 30%-40% din pretul produsului in final acesta ajungand sa coste 13-14 lei, retailerul trecand aceasta diferenta ca buget de marketing nu ca adaos comercial, la aceasta suma lantul de magazine mai adauga T.V.A-ul si un adaos comercial de 1,2,3 sau 5 % pretul final la raft al produsului ajungand sa coste cu peste 50-60% decat pretul initial.

In cazul magazinelor de proximitate calculul este altul, producatorul nu mai vine cu un pret initial de 10 lei ci de 13-14 lei deoarece are o intelegere cu retelele de supermarketuri sau hipermarketuri sa nu vanda acel produs sub pretul acesta, atunci magazinele de proximitate accepta acest pret deoarece are nevoie de produse si la cei 13-14 lei mai adauga T.V.A-ul si un adaos comercial care poate atinge 10-15% fiindca altfel nu pot sa-si desfasoare activitatea, costurile curente in cazul lor fiind acoperite doar din adaos comercial nu si din alte taxe pe care le cer producatorilor. De aceea pretul unui produs este mai ridicat in magazinele mici decat in supermarket.

Producatorii se multumesc cu aceasta situatie deoarece comenzile si volumul de marfa livrata catre retelele de magazinele mari sunt cu mult peste ceea ce livreaza catre magazinele mici, costurile cu distributia sunt mult mai mici in cazul magazinelor mari fiindca este mai profitabil sa livrezi cantitati mari intr-o singura locatie (gen parcuri logistice ale magazinelor mari), iar diferenta aceea dintre 10 lei pret initial si 13-14 lei pret de livrare intra, in cazul magazinelor mici, in buzunarul producatorilor.

Aceasta situatie nu este caracteristica Romaniei, impunerea unor taxe specifice de catre retaileri fiind o practica intalnita la nivel european. Din acest motiv, un grup de cinci europarlamentari au depus o motiune in Parlamentul European pentru "investigarea si remedierea abuzului de putere al marilor supermarketuri din UE".

Eu sincer, nu cred intr-o rascoala a producatorilor si nici intr-o interventie a statului in acest caz deoarece producatorii oricum au de castigat de pe urma magazinelor mari iar statul incaseaza si el sume destul de mari din comertul pe care-l desfasoara supermarketurile.

Lipsa legilor in aceste caz, nu numai in Romania dar si la nivel european, face ca noi sa cumparam un produs care costa de fapt 1 euro cu 1,60 euro :)).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu