vineri, 13 februarie 2009

Pentru o viata mai buna ! :))

As dori ca sa explic in mare de ce preturile din magazinele de proximitate sunt mai mari decat cele din supermarket sau din hipermarket.

Pai sa vedem, in hipermarket daca vrei sa listezi un produs esti obligat, tu ca producator, sa suporti niste costuri speciale, taxa de listare, taxa de raft, taxa de catalog, etc. si impun producatorilor sa dea acest pret majorat si celorlalti comercianti. Spre exemplu, un producator vinde catre un supermarket un produs cu 10 lei, retailerul cere diferite taxe care pot ajunge in functie de retea pana la 30%-40% din pretul produsului in final acesta ajungand sa coste 13-14 lei, retailerul trecand aceasta diferenta ca buget de marketing nu ca adaos comercial, la aceasta suma lantul de magazine mai adauga T.V.A-ul si un adaos comercial de 1,2,3 sau 5 % pretul final la raft al produsului ajungand sa coste cu peste 50-60% decat pretul initial.

In cazul magazinelor de proximitate calculul este altul, producatorul nu mai vine cu un pret initial de 10 lei ci de 13-14 lei deoarece are o intelegere cu retelele de supermarketuri sau hipermarketuri sa nu vanda acel produs sub pretul acesta, atunci magazinele de proximitate accepta acest pret deoarece are nevoie de produse si la cei 13-14 lei mai adauga T.V.A-ul si un adaos comercial care poate atinge 10-15% fiindca altfel nu pot sa-si desfasoare activitatea, costurile curente in cazul lor fiind acoperite doar din adaos comercial nu si din alte taxe pe care le cer producatorilor. De aceea pretul unui produs este mai ridicat in magazinele mici decat in supermarket.

Producatorii se multumesc cu aceasta situatie deoarece comenzile si volumul de marfa livrata catre retelele de magazinele mari sunt cu mult peste ceea ce livreaza catre magazinele mici, costurile cu distributia sunt mult mai mici in cazul magazinelor mari fiindca este mai profitabil sa livrezi cantitati mari intr-o singura locatie (gen parcuri logistice ale magazinelor mari), iar diferenta aceea dintre 10 lei pret initial si 13-14 lei pret de livrare intra, in cazul magazinelor mici, in buzunarul producatorilor.

Aceasta situatie nu este caracteristica Romaniei, impunerea unor taxe specifice de catre retaileri fiind o practica intalnita la nivel european. Din acest motiv, un grup de cinci europarlamentari au depus o motiune in Parlamentul European pentru "investigarea si remedierea abuzului de putere al marilor supermarketuri din UE".

Eu sincer, nu cred intr-o rascoala a producatorilor si nici intr-o interventie a statului in acest caz deoarece producatorii oricum au de castigat de pe urma magazinelor mari iar statul incaseaza si el sume destul de mari din comertul pe care-l desfasoara supermarketurile.

Lipsa legilor in aceste caz, nu numai in Romania dar si la nivel european, face ca noi sa cumparam un produs care costa de fapt 1 euro cu 1,60 euro :)).

joi, 12 februarie 2009

Luatul cu binisoru'

Poate o sa par cam dur in aprecierile mele dar nu pot ramane indiferent la ceea ce se intampla cu constiinta consumatorului roman.
Nu vreau sa generalizez dar datorita lipsei de educatie sociala avem tendinta de "a umbla in turma" si ne multumim cu ceea ce ni se ofera fara a cauta alternative mai viabile si mai bune pentru noi.
Consumatorul roman are intaiparit in minte cei 45 de ani de comunism in care a fost invatat sa consume ceea ce i se ofera deoarece era lipsit de alternative, asta ar fi o scuza pentru aceea perioada, dar observ ca in cei 20 de ani de comert liber "naravurile" deprinse in perioada comunista nu au disparut si exista o alta metoda de manipulare mult mai eficienta chiar daca este mai lenta.
In perioada comunisto-dictatoriala se auzea vocea unui singur om si a "acolitilor" sai, astazi normal ar fi fost ca sa dicteze intreaga societate ar fi fost corect ca fiecare dintre noi sa ne guvernam dupa alte idei, ar fi trebuit sa fim liberi sa luam decizii, dar din pacate diferente prea mari nu se observa, tot vocea unui singur om se aude doar ca "acolitii" sunt mult mai multi.
Exista o teorie conform careia, omul dispretuieste tot ceea ce este obligat sa faca, desi daca il ei cu "binisorul" si incerci sa-i explici ca ceea ce vrei tu sa faca este "cool", este la "moda" si ii "sta bine asa", el va face lucrul ala fara ca tu sa-l mai obligi.
In anii '80 , regimul comunist incerca crearea unor magazine gigant pe care romani le-au numit "circuri ale foamei". Conform planurilor urbanistice, aici trebuiau să funcţioneze o piata imensa şi o sala de mese. Exista o diferenta oare fata de un hipermarket sau fata de un mall din zilele noastre ? Si in hipermarket sau mall ai aceleasi "facilitati" , o piata imensa si sali de mese :).
Nu inteleg de ce astazi judecam sistemul economic comunist, cand noi astazi, sub influenta unor manipulari impachetate frumos si ipocrite, ajungem cu pasi mai micuti, cei drept, intr-un sistem asemanator. Bineinteles ca acest sistem nu este si unul dictatorial, desi daca stau bine si ma gandesc.....:)).
Nu sunt un comunist, nu am nimic in comun cu acel sistem, il urasc din toti rarunchii, dar nu inteleg de ce astazi, judecam fara sa gandim inainte.







                                                                                                                      Fostele "circuri ale foamei" si " noile circuri ale abundentei"

In anul 2008, in Romania, agentii economici care desfasoara comert modern reprezintau aproximativ 35% din totalul comertului cu produse de larg consum, conform datelor aflate la dispozitia autoritatii de concurenta, trend-ul comertului modern este in crestere.
Aparent, in zilele noastre, traim intr-o societate libera, in care noi decidem, putem face ceea ce dorim, dar "luatul cu binisorul" ne duce in alta parte :).
Potrivit datelor companiei de cercetare a pietei MEMRB, furnizate anul trecut, numarul magazinelor din retailul traditional local(magazine "la coltul strazii") s-a diminuat cu 9% in ultimii cinci ani, pe fondul inaspririi concurentei pe piata, cele mai afectate fiind alimentarele mici, cu o suprafata de vanzare sub 20 de metri patrati, aici isi desfasurau activitatea cateva mii sau zeci de mii de oameni.
Concurenta este foarte buna intr-o piata libera, cum este ceea a noastra, dar se obserava foarte tare ca ne indreptam spre un altfel de comunism, tendintele pietei sunt de globalizare si monopolizare. "Luatul cu binisorul" este cea mai buna metoda de "fortare" si manipulare.
Nu condamn marii retaileri, au adus un suflu nou in comertul romanesc, au scos la suprafata multi bani "negri"care intrau in cifrele de afaceri ale producatorilor romani, dar concurenta neloiala pe care o fac micilor comercianti si modalitatile de manipulare fac mult rau pietei romanesti.